de Andrei Ivanov
Imagini
PRINȚESA DE CARTIER de Andrei Ivanov
Regia: Nikita Betehtin
Traducerea: Raluca Rădulescu
Scenografia: Cristian Gătina
Distribuția:
Tanka - Raluca Mara
Serioja - Andrei Stan
Kostea - Ciprian Vultur
Larisa, mama lui Serioja - Dana Moisuc
Egor, tatăl Tankăi - Sorin Oros
Slavik - Tibor Székely
Veronicika - Alexandra Odoroagă
Renat - Cristian But
Premiera: 12 mai 2019, SALA STUDIO
Durata: 1h, 50 min.
Spectacol nerecomandat persoanelor sub 14 ani
Andrei Ivanov s-a născut în anul 1984 în Belarus. A absolvit Facultatea de Limbă și Literatură Rusă a Universității de Stat din Brest, Belarus. A fost corespondent al Agenției de știri Interfax și redactor la Editura Labirint din Belarus. În prezent trăiește la Moscova. Este dramaturg, scenarist și regizor, membru al Uniunii Scriitorilor din Moscova. A regizat reclame, clipuri video și filmul de scurt-metraj - Casa duhurilor (premiul Festivalului de Scurtmetraje de la Praga, 2013). În prezent scrie scenarii de film și televiziune, dar și piese de teatru pentru toate vârstele. În 2018 a fost nominalizat la categoria „Cel mai bun dramaturg” la Premiile Teatrale Naționale ale Rusiei „Masca de Aur”.
Piese de teatru: Ea și numai ea (selecționată pe lista scurtă a festivalurilor de dramaturgie „Eurasia-2013” și „Liubimovka-2013”, a fost montată în Belarus, Ucraina, Rusia, Lituania, Cehia, Estonia, Uruguay); Lupul roșu (selecționată la Festivalul Liubimovka-2015); Cruciada copiilor (locul I la Festivalul de Dramaturgie de la Badenweiler, Germania, 2016); Prințesa de cartier (2017); August-6 (piesă pentru copii și adulți, scrisă în aprilie 2018).
Ideea piesei Prințesa de cartier a apărut în 2013, dar scrierea ei a început în cadrul „Laboratorului de Dramaturgie” organizat în 2016 de Centrul Național de Dramaturgie din Belarus. Piesa a fost finalizată în februarie 2017, când a fost selectată pe lista-scurtă a Festivalului de Dramaturgie Tânără Liubimovka-2017, a fost premiată la trei concursuri de dramaturgie: Personaje și Inițieri și Superlative, fiind apoi nominalizată la categoria „Cea mai bună piesă a anului” la Premiile „Masca de Aur”, ediția 2018. În decurs de un an piesa a fost montată de regizori tineri, dar foarte apreciați, în peste 10 teatre diferite din Belarus și Rusia, de la un mic teatru independent din Krasnoiarsk, la teatrele municipale din Riazan, Șarâtovo sau Serov, până la teatre din Misk și celebrul Teatru A.S. Pușkin din Moscova, prima montare având cinci nominalizări la premiile „Masca de Aur” 2018.
Piesa a fost tradusă în limba spaniolă și în limba română pentru „Antologia secțiunii Spectacole-Lectură” a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, ediția 25, iunie 2018.
Nikita Betehtin s-a născut în orașul Tyumen din Rusia, în anul 1988. A absolvit o școală locală de teatru și a condus teatrul de tineret din orașul natal. Apoi a studiat regia la cea mai prestigioasă Academie de Teatru din Rusia, în 2018 absolvind masteratul la Școala-studio a Teatrului de Artă din Moscova. A montat peste 10 spectacole în teatre din Rusia și Estonia, de la texte clasice ale dramaturgiei ruse și universale, la texte contemporane, cel mai recent spectacol fiind la Centrul teatral Meyerhold din Moscova.
Spectacolul ”Prințesa de cartier” a fost prezentat sub formă de schiță, în vara anului 2018, la finalul LABORATORULUI TEATRAL coordonat de regizorul rus Oleg Loevski, și a fost apreciat de public şi de trupă.
Cronici:
“Prinţesa de cartier”, teatru total în cel mai bun stil rusesc
Vasile Andreica, Informația zilei - 18 mai 2019
http://www.informatia-zilei.ro/sm/printesa-de-cartier-teatru-total-in-cel-mai-bun-stil-rusesc/?fbclid=IwAR2JvJrJSrioSv_-wtLFywpXRgu5LiOOUUxcyAHhygM4BXhamsFkWuie2hA
False inocenţe zdrobite
Tema inocenţei terfelite este veche în literatura rusă, iar povestea lui Serghei şi Tania pare să descindă direct din Dostoievski şi Cehov. El profesor de filosofie lefter şi sătul de viaţa lui cenuşie, ea o fată ”de cartier” conştientă de farmecele ei şi sătulă de viaţa ei cenuşie. La el e o mamă părăsită, la ea un tată paralizat. Ajung împreună într-un mod aproape faustic, în rolul lui Mefisto fiind Slavik, un amic dubios de-al lui Serghei, care pariază un MacBook pe virginitatea fetei. Cuplul îşi dezvăluie repede slăbiciunile şi secretele murdare, iar profesorul abia aşteaptă să scape de fata devenită vampă posesivă. Îl va salva Kostea, o figură întunecată, puşcăriaşul care devine un braţ al justiţiei divine. La final totul se luminează, scena se curăţă şi eroul îşi rosteşte epilogul la telefon din însorita Maltă. Întunericul din interior rămâne imun la orice peisaj solar.
O tragedie rusească, aşa, ca în filmele americane
de Mircea Morariu
https://adevarul.ro/cultura/teatru/o-tragedieruseasca-asa-filmele-americane-1_5dad3e68892c0bb0c6c4522c/index.html?fbclid=IwAR3mVXxDcEefDXkfCcIVx0K8iS8ajsEqWdOugZx1A7SUWjPG5RpvKFWF518 a
_______________________
Participări la festivaluri:
- Festivalul Internațional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, București în secțiunea competitivă Criza feminității (condiția femeii de-a lungul timpului) - vineri, 18 octombrie 2019
_______________________
Satu Mare Northern Theatre, Mihai Raicu Company
THE GHETTO PRINCESS
Written by: Andrei Ivanov
Directed by: Nikita Betehtin
Translated by: Raluca Rădulescu
Scenography: Cristian Gătina
Cast:
Tanka - Raluca Mara
Serioja - Andrei Stan
Kostea - Ciprian Vultur
Larisa, Serioja`s mother - Dana Moisuc
Egor, Tanka`s father- Sorin Oros
Slavik - Tibor Székely
Veronicika - Alexandra Odoroagă
Renat - Cristian But
Duration: 1 hour and 50 minutes
Recommended age: 14 +
The tarnished innocence theme is old in the Russian literature, and the story of Serioja and Tanka seems to descend directly from Dostoyevsky and Chekhov. Him, a broke teacher, who is fed up with his grey life, and her, a ghetto girl, who is aware of her charm and also fed up with her grey life. From him, an abandoned mother, from her, a paralysed father. They get together almost in a Faustian manner, Mephisto`s role being taken by Slavik, a fishy friend of Serioja, who bet a MacBook for girl`s virginity. The couple quickly reveals their weaknesses and their dirty secrets, and the teacher is looking forward to get rid of the girl who has become a possessive vamp. He will be saved by Kostea, a dark figure and the convict who become the arm of the divine law.
In the end everything brighten up, the scene cleanses itself and the hero utters his epilogue on the phone from the sunny Malta. The interior darkness remains immune to any solar scenery. (Vasile Andreica)
scenografia
Veronicika
Serioja
Kostea
Renat
Larisa, mama lui Serioja
Tanka
Egor, tatăl Tankăi
Slavik
regizor artistic
regia tehnică
lumini
lumini
sunet