de Gian Maria Cervo și Frații Presniakov
Imagini
Spectacol realizat în coproducție cu Teatro Stabile delle Arti Medioevali și Quartieri dell´Arte, Italia
FREETIME de Gian Maria Cervo și Frații Presniakov
Regia: Nicola Bremer
Scenografia: Steffi Rehberg
Concept video: Vincenzo Marsiglia
Muzica și coregrafia: Saga Björklund Jönsson
Asistent video: Gian Musolino
Asistent regie: Tudor Dreve
Asistent scenografie: Cristian Gătina
Asistent coregrafie: Roxana Fânață
Traducere din limba italiană: Daniela Șilindean
Distribuția:
FLORIN: Andrei Gîjulete
ADAMO: Sergiu Tăbăcaru
NADA: Roxana Fânață
GABRIELLA: Crina Andriucă
POLIȚISTA / CLAUDIA: Ioana Cheregi
AGENTUL DE SECURITATE / PIETRO / ARTISTUL CONTEMPORAN: Cătălin Mareș
SLOBO / NIKOLAJ / MARCELLO: Andrei Stan
----------------
Data premierei: 27 noiembrie 2022
Durata: 2 h, 40 min. (cu pauză)
SPECTACOL NERECOMANDAT PERSOANELOR SUB 16 ANI!
Spectacolul conține secvențe scurte cu efecte de lumini produse de stroboscop, ce pot declanşa crize persoanelor care suferă de epilepsie fotosenzitivă.
----------------
FREETIME de Gian Maria Cervo și Frații Presniakov este un proiect fluid, prima montare fiind realizată în 2019 de regizorul italian Pierpaolo Sepe. Întregul proiect a luat naștere acum patru ani, din ideea de a experimenta noi strategii dramaturgice, în cadrul unui Laborator internațional de scriere colectivă. Având ca referință studiile și lucrările lui Paul C. Castagno, în cadrul acestui laborator Gian Maria Cervo și Frații Presniakov au experimentat scrierea într-un mod asociativ, fără a urma o succesiune liniară, tradițională a scenelor. Printr-o întrepătrundere de scene aparent fără legătură, spectatorul este transpus într-o succesiune de stări diverse care se schimbă constant, ceea ce face ca întreaga experiență să fie una incitantă.
FREETIME este o poveste despre granițe și confruntări. Făcând un periplu prin caracteristicile societății europene și globale a ultimilor ani, textul tratează precaritatea intelectuală, migrația și dezrădăcinarea, încercând să evidențieze în mod ironic momentele cheie ale evoluției noastre recente, de la prăbușirea colosului financiar Lehman Brothers Holdings până la apariția inteligenței artificiale.
----------------
Nicola Bremer, despre Freetime:
Pentru mine, Freetime este coșmarul unui om copleșit, care simte că trăiește vieți multiple: viața de tată, de soț, de angajat și așa mai departe. Iar în fiecare dintre aceste vieți există oameni care-i cer tot mai mult și cumva este nevoit să-i mulțumească pe toți. Dar ce fel de viață este aceasta? Personal, mă identific în foarte mare măsură cu ideea că toți trăim, în același timp, realități paralele. De exemplu, tatăl meu este neamț iar mama este de origine din Elveția, eu am crescut în Italia, apoi m-am mutat în Suedia, după care în Germania, iar timpul prezent mă găsește în Satu Mare, România, pentru regia acestui spectacol. Acestea sunt doar câteva dintre viețile paralele pe care le trăiesc și încă simt că, din când în când, ele se intersectează. Așadar, întrebarea pe care vreau să o adresez tuturor prin spectacol este dacă se poate găsi o cale de ieșire din acest labirint, o cale să unească toate aceste realități paralele într-un tot unitar care să te reprezinte cu adevărat. Dacă vrei să afli răspunsul, hai să vezi spectacolul. Coșmarul va fi o nebunie!
„Empatizează și vei înțelege mult mai multe decât ai putea crede. Cred că trăim într-un timp incredibil de literal. Trăim într-un timp în care oamenii vor să cunoască înțelesul tuturor lucrurilor. Aș prefera în schimb să vii și să iei ceea ce poți și apoi să pleci. Nu îți pot spune ce înțeles are totul. De altfel, ce poet ți-ar spune? Finalmente, orice poet ar spune: Nici măcar eu nu știu ce înseamnă totul”. (Matt Mullican, artist multimedia)
----------------
https://www.youtube.com/watch?v=G9fN9Z_qooA&ab_channel=TeatruldeNordSatuMare
----------------
NICOLA BREMER a studiat film și teoria teatrului la Universitatea DAMS din Torino, iar de câțiva ani colaborează cu teatre germane și suedeze (Dresda, Göteborg). Artist cosmopolit și iubitor de experimente, a fost numit de revista teatrală „Theater Heute” (n.b. Teatrul Azi), cel mai bun artist emergent pentru seria „Selfies einer Utopie” (2018). Pe contul de instagram @selfieseinerutopie, cu mai bine de 8000 de urmăritori, scrie texte scurte de satiră politică. Ca artist vizual creează lucrări folosind AI (inteligența artificială), instalații interactive în spații publice și colaje prin care își documentează procesul artistic, lucrări expuse de-a lungul timpului în Italia și Anglia. În acest moment este unul din artiștii promovați și sponsorizați de „Fonds Darstellende Künste”, un fond destinat susținerii conservării și dezvoltării culturii și artelor media, finanțat de Guvernul Federal German.
----------------
Director artistic al Teatro Stabile delle Arti Medioevali, GIAN MARIA CERVO este dramaturg și profesor de dramaturgie, scenarist și curator. În 1997 a înființat Festivalul Quartieri dell`Arte, pe care îl conduce de 25 de ani. Reputația îi depășește limitele hotarelor Italiei, iar piesele sale au fost puse în scenă de regizori de renume. În 2013, Gian Maria Cervo devine primul dramaturg italian, după Goldoni, Pirandello și Fo, care are o piesă jucată pe cea mai importantă scenă din China - Academia de Teatru din Shanghai. Dintre cele mai recente lucrări enumerăm: „A Room of One`s Own” (n.b. „O cameră doar a ei”), după Virginia Wolf (scenariu jucat în 2021 în Festivalul de Teatru din Napoli, Festivalul de Teatru Campania și la Muzeul Național Capodimonte, Napoli); „A Shakespeare/Marlowe Digital Diptych” (n.b. Diptic digital Shakespeare/Marlowe), jucat în 2020 în Teatrul Kolyada din Ekaterinburg, Rusia și în 2021 la Teatrul Potlach din Fara Sabina (n.b. Sit de patrimoniu cultural medieval), dar și în circuit național pe teritoriul Italiei; „The Cruellest Man” (n.b. „Cel mai crud om”) are premiera în 2006 - 2007 la Teatrul Piccolo din Milano, după care se joacă la Teatrul Eliseo din Roma, la Burgtheater din Viena, la Teatrul Regal Zetski Dom din Muntenegru, ca mai apoi să fie transpus într-un roman grafic al caricaturistului Enrico D’Elia, iar în 2019 ajunge la KHIO Oslo și Festivalul QdA.
Freetime a fost scris în colaborare cu Frații Presniakov (n.b. Oleg și Vladimir - dramaturgi, scenariști, scriitori, producători și actori ruși) și a avut premiera în Italia, la Teatrostalla Matteo Latino, în regia lui Pierpaolo Sepe, fiind jucat și la Teatrul Piccolo din Milano, dar și în turneu național.
----------------
Originari din Ural, fraţii Vladimir şi Oleg Presniakov (născuţi în 1969 şi 1974) şi-au făcut studiile de filologie la Universitatea Maxim Gorki din Ekaterinburg, oraş în care au creat împreună un studio de teatru experimental. Autori dramatici, romancieri, regizori de teatru, Fraţii Presniakov au devenit cunoscuţi pe plan mondial în 2003, când piesa Terorism a avut premiera la Teatrul Royal Court din Londra. Piesele lor au fost montate la New York, Washington, Londra, Viena, Lisabona, Sydney, São Paulo, Torino, Berlin, Hamburg, Cologne etc.
Vladimir şi Oleg Presniakov sunt la ora actuală cei mai jucaţi dramaturgi ruşi din lume, după A. P. Cehov.
----------------
Scenele se desfăşoară cu o minimă recuzită, dar întregul spaţiu de joc din sala mare este dominat de somptuoase patrulatere imense cu laturile translucide. Sunt imaginate de scenografa germană Steffi Rehberg spre a face trimitere la opera celebrului artist conceptual american Sol LeWitt. Ele adâncesc perspectiva îmbogăţită de multiplele lor sugestii în inspirată conjuncţie cu elaborate proiecţii video şi un light-design foarte vivace (concept/realizare video Vincenzo Marsiglia şi Gian Musolino). Printre aceste panouri, ca în nişte impresionante diorame, evoluează personajele, cu replică sau într-un soi de teatru-dans expresiv (muzica şi coregrafia Saga Bjorklund Jonsson), accentuând referinţele culturale în sincronie şi diacronie (una dintre scene propune reflecţii cu privire la condiţia sclavilor din secolul al XlX-lea, bunăoară). Freetime este un spectacol dinamic, puternic vizual şi auditiv. El aduce în faţa publicului din Satu Mare o problematică actuală şi o estetică polivalentă. Iar pentru actorii Trupei „Mihai Raicu", oportunitatea unei conlucrări intense cu creatori din mai multe medii şi arii culturale, fapt benefic, desigur, pentru experienţa lor artistică.
Lumea noastră cea de toate zilele de Mariana Ciolan / Freetime, r. Nicola Bremer / Teatrul de Nord Satu Mare – Compania „Mihai Raicu”
https://teatrul-azi.ro/produs/teatrul-azi-nr-5-6-2023/
https://www.teatruldenord.ro/g/6/997/Cronic%C4%83-de-Mariana-Ciolan,-la-spectacolul-FREETIME--%C3%AEn-revista-Teatrul-azi-
„Un teatru – două trupe – pasiune egal împărtășită”, cronică de teatru de Mariana Ciolan
https://leviathan.ro/un-teatru-doua-trupe-pasiune-egal-impartasita-cronica-de-teatru-de-mariana-ciolan/?fbclid=IwAR3nR47hWOuUXGHwRzP64nKbD57IDGclqySgsXAvF8LN5tvOcPWA-tZV0IA
Freetime, coprodus de Teatrul de Nord Satu Mare și Teatro Stabile delle Arte Medioevali și Quartieri dell’Arte Italia, este totodată reflexul unui laborator internațional de scriere colectivă. Autorii textului sunt Gian Maria Cervo, dramaturg, scenarist, director de teatru care își strunește condeiul pe tonuri consonante cu partenerii lui de scriere asociativă, Frații Presniakov, cunoscuți deja și pe scenele noastre cu privirea lor incisivă, vitriolantă asupra lumii. Rezultatul este o suită de 14 tablouri ale unei lumi globale, amenințător mișcătoare pentru chiar omul și însăși omenirea, o copleșitoare paradigmă unde sunt evocate într-un ritm sufocant falimentul iradiant dezastruos al Lehman Brothers și mistere ce încă ne apasă precum experimentul Philadelphia, Camorra și Mafia, branduri celebre și artiști postmoderniști de top, unde se alătură traficul de droguri, migrația și atacul terorist, discriminări de tot felul și amenințările inteligenței artificiale, spaima și spleenul modern, nesiguranța și suspiciunea de zi cu zi a fiecăruia etc.. etc. Regizorul invitat la Satu Mare să îl pună în scenă, Nicola Bremer, a imaginat totul ca pe visurile coșmarești ale unui personaj principal, numit aici Florin, exponent al unei umanități ce se află pradă unor multiple crize, cu multă aplicație interpretat de Andrei Gîjulete în multiplele lui fațete umane. În ritm alert, spectacolul îi aduce alături de protagonist pe actorii Sergiu Tăbăcaru, Roxana Fânață, Crina Andriucă, Ioana Cheregi, Cătălin Mareș și Alin Stan. Ei reușesc să pună culoare prin unul sau mai multe roluri în cuprinsul unui decor somptuos prin structurile translucide, aerate ce trimit la opera artistului american Sol LeWitt, aparent contrastant cu materialitatea sordidă a acelui vas de toaletă ce tronează în prim-plan (scenografie Steffi Rehberg), care pe unii spectatori i-a contrariat deopotrivă cu felul direct, fără perdea cum este abordat acest spectru al lumii de azi ce își pierde în chip accelerat reperele.
***
Oana Balaci: Coșmarul colectiv al realității contemporane - Freetime la Showcase Teatrul de Nord, Satu Mare, 2023
Citiți mai mult pe LiterNet.ro aici
//Trendul multiversului a ajuns să acapareze în ultima perioadă nu doar domeniul literaturii și al cinematografiei, ci și pe cel al teatrului.
Cu patru ani înainte ca acesta să devină mainstream, odată cu premierea masivă a filmului Everything Everywhere All at Once la Oscarurile din 2023, Gian Maria Cervo și Frații Presniakov colaborau în 2019 la un text ce avea să fie intitulat Freetime și avea să fie pus în scenă la Teatrul de Nord din Satu Mare (premiera: 27 noiembrie 2022) de către regizorul elvețiano-german Nicola Bremer. Un text experimental ce sfidează canoanele, montat într-un stil original. Un text ce vorbește despre o sumedenie de teme și totuși despre una singură. Un text care nu e pentru oricine, dar în care oricine se poate regăsi.//***
Spectacol în culorile curcubeului - Freetime la Showcase Teatrul de Nord, Satu Mare, 2023
Adrian Țion
Citiți mai mult pe LiterNet.ro aici
//De la trăsnăi "artistice" precum acea celebră "Fântână" a lui Marcel Duchamp din 1917, când acesta, susținut de Picabia, a prezentat un pisoar din porțelan drept operă de artă, excentricitățile artiștilor revoluționari se îmbulzesc pe marginea tăioasă a inovațiilor având ca scop intenția de a tăia șirul conveniențelor etice sau chiar de a scoate din sărite pe cei cu gusturi învechite, vinovați că sunt decenți și oameni de treabă cu frica lui Dumnezeu. E simplu: inovatorii luptă împotriva ideilor preconcepute și uneori o fac cu multă fervoare. "Fântâna" lui Duchamp a șocat, a intrigat, a descumpănit. Dadaismul era în floare atunci și experimentele sărite de pe fix nu mai conteneau.//
------------------Articole din presă:
Gian Maria Cervo. Freetime e la drammaturgia polifonica
TeatroeCritica, 19 Ottobre 2022
Il progetto Freetime, firmato da Gian Maria Cervo e dai Fratelli Presnyakov, si articola in diverse forme: dopo essere andato in scena con la regia di Pierpaolo Sepe, ora si avvale della tecnologia dell’Artificial Intelligence Art di Vincenzo Marsiglia e si appresta a un nuovo allestimento firmato dal regista tedesco Nicola Bremer con un cast internazionale, al Teatrul de Nord di Satu Mare in Romania.
Proiectul Freetime, semnat de Gian Maria Cervo și Frații Presniakov, este împărțit în diferite forme: după ce a fost pus în scenă sub conducerea lui Pierpaolo Sepe, folosește acum tehnologia Artificial Intelligence Art a lui Vincenzo Marsiglia și se pregătește pentru o nouă montare semnată de regizorul german Nicola Bremer cu echipă internațională, la Teatrul de Nord din Satu Mare în România.
https://www.teatroecritica.net/2022/10/gian-maria-cervo-freetime-e-la-drammaturgia-polifonica/?fbclid=IwAR2nbdkobn0IKHHSseNJQ7c0X3eddWRGarAZHHr8el4ywcPFXIqwE0_9Jdg
------------------------
VINCENZO MARSIGLIA, LUCE E TECNOLOGIA (VINCENZO MARSIGLIA, LUMINĂ ȘI TEHNOLOGIE)
Intervista a VINCENZO MARSIGLIA di Francesco Mattia Ferrari (Interviu cu VINCENZO MARSIGLIA de Francesco Mattia Ferrari)
4 ianuarie 2023
https://www.espoarte.net/arte/vincenzo-marsiglia-luce-e-tecnologia/?fbclid=IwAR1uvcD7Q5XsOpJNZNzM_11gVJaiZv_0V5Dg2zi5xR-xV_md-l5MrnLyPuk
În această perioadă, așa cum am spus, v-ați implicat în realizarea diferitelor proiecte. Mergând în ordine cronologică, aș vrea să ne povestești despre spectacolul Freetime prezentat la Teatrul de Nord și cum a fost să aduci arta ta în teatru.
O experiență categoric interesantă care mi-a permis să experimentez prin crearea decorurilor cu ajutorul proiecției video. Videoclipurile au fost proiectate direct pe decor, pe perdele tripoline formate din o mie de fire pentru a crea un ecran proiectabil. Este un element pe care îl folosisem deja pe o altă instalație a mea și a fost și repropus aici în decor teatral. Toate videoclipurile au fost realizate grație tehnicii Hololens, adică cu vizualizatorul de realitate mixtă, care odată purtat surprinde mișcările ochiului generând o rețea virtuală compusă din steaua cu patru colțuri. Plecând de la acest aspect, am lucrat împreună cu regizorul pentru designul acestor videoclipuri, creând astfel o adevărată performanță, grație proiectului Map Star the World, înregistrând câteva scene împreună cu actorii. S-a creat așadar o situație care era cumva legată de metaversul prin care actorii erau cufundați într-un nou decor, parcă învăluiți în această plasă de stele. În spectacol am reunit trei tipuri de lucrări, Hololens în ceea ce privește realitatea mixtă și metaversul, într-un fel de elegie a inteligenței artificiale; aplicația mea interactivă Star, folosită pentru realizarea acestor portrete colorate, mereu cu semnul meu; și, în sfârșit, a existat și utilizarea NFT-ului meu. Ideea a fost așadar să aducă atenția spectatorului atât pe acțiunea teatrală, cât și pe scenografie, care până la urmă au format un tot unitar.
asistent scenografie
FLORIN
SLOBO / NIKOLAJ / MARCELLO
GABRIELLA
AGENTUL DE SECURITATE / PIETRO / ARTISTUL CONTEMPORAN
POLIȚISTA / CLAUDIA
NADA
ADAMO
dramaturgia
design digital
regia artistică
muzică și coregrafie
scenografia
asistent regie
concept video
lumini
lumini
regia tehnică
sufleur