după Sofocle
STAGIUNEA 2003 - 2004
ANTIGONA după Sofocle
Regia: Gelu Badea
Scenografia: Vioara Bara
Data premierei: 14 decembrie 2003
Distribuţia:
Antigona - Dana Moisuc
Creon - Marian Negrescu
Euridice - Adriana Vaida
Hemon - Sorin Miron
Tiresias - Ştefan Mareş/Valeriu Doran
Ismena - Ioana Gliguţa
Corifeul - Radu Botar
Atena - Livia Ungureanu
Afrodita - Viorica Suciu
Zeus - Ion Tifor
Dyonisos - Marcel Mirea
Hades - Radu Botar
Corul: Adriana Schvartzkopf, Mihaela Andreica, Ileana Berci, Daniel Bura, Ciprian Cosma, Romina Gava, Florin Gherasim, Renata Heidel, Ornela Nicoară, Bianca Rus, Alexandra Sava, Alina Sălăjan, Florentina Silaghi, Sergiu Tăbăcaru, Diana Turtureanu, Mirela Ţermure
Sufleur – Aurica Bede
Sonorizare – Robert Costea
Lumini – Mihai Zima
Regia tehnică – Dorel Iurcencu
Tragismul Antigonei
Tragismul din „Antigona” se datoreşte în mare parte imposibilităţii de comunicare între eroi. Solitudinea e partea fiecăruia şi nu doi gîndesc la fel, pe acelaşi nivel de existenţă. De aceea eroul e purtat, încoace şi încolo, de părerea unuia şi a altuia.
Cînd Antigona nu mai are pe cine aştepta – nu mai are cu cine comunica. Implicată în numeroasele relaţii de familie, ea nu mai seamănă cu cei din jur, pentru că trăieşte pe alt nivel de cunoaştere. Şi în acest caz, biografia anterioară condiţionează personajul, la Sofocle- ca la cei mai mari dramaturgi ai lumii.
Ca participantă la cea mai sfîşietoare tragedie a destinului pa care a cunoscut-o Antichitatea, ea a învăţat din suferinţa tatălui care sunt, cu adevărat, relaţiile între puterile lumii şi care sunt valorile reale. În această lumină tălmăceşte înţelepţita fată întîmplările neamului din care se trage şi care a trecut prin vicisitudine, ca prin elementul său firesc:
...”Şi n-au fost dureri,
Năpaste, înjosiri, şi nici ruşini n-au fost
Ce-asupră-ne să nu fi năpădit”.
Cu această tragedie sofocleană, ni se pare că se deschide în viziunea poeţilor tragici ai Eladei o nouă etapă. A fost o vreme cînd numai zeul se jertfea, ca un ştiutor ce era, aşa cum se întîmpla la Eschil; la care se deosebeau atît de mult tragediile celor de sus, ca de pildă , trilogia „Prometeu”, de tragediile oamenilor supuşi unui destin iraţional, orb.Cu „Antigona” intrăm într-o etapă post- prometeică, în care oamenii învaţă să se jertfească ei înşişi pentru nişte valori superioare, aşa încît echilibrul răsturnat de nebunia şi neştiinţa altora să se restabilească prin moartea lor. Corul spune:
„Pe morţi a-i cinsti este faptă smerită.
Dar cîrmuitorul nu rabdă
Să-i calci o poruncă. Ori, firea-ţi trufaşă
Te-a dus la pierzare
Euridice
Antigona
Corifeul
Cor
Cor
Cor
regia tehnică
Tiresias
regia artistică
Ismena
Zeus
Atena
Dyonisos
Creon
lumini
Cor
sunet
Cor
Hemon
Tiresias
scenografia
Afrodita