după Euripide
Imagini
BACANTELE (fără mască), după Euripide
rescriere de Maria Manolescu
Regia: Dragoș Alexandru Mușoiu
Costume: Cristina Milea
Decor: Răzvan Chendrean
Coregrafia: Roxana Fânață
Muzica: Cári Tibor
Asistent regie: Tudor Dreve
Distribuția:
Puternicul Dionysos: Andrei Stan
Tânăra Dionysos: Raluca Mara/Roxana Fânață
Lucrătoarea sexuală Dionysos: Crina Andriucă
Bahicul Dionysos: Romul Moruțan
Dionysos-mască: Ioana Cheregi
Pentheu: Cătălin Mareș
Agave: Carmen Frățilă
Cadmus: Ciprian Vultur
Thiresias: Tibor Székely
Jandarm: Andrei Gîjulete
Bacantele: Roxana Fânață/Anette Marka, Sergiu Tăbăcaru, Vlad Mureșan, Alexandra Odoroagă, Andreea Mocan, Cristian But, Yvette Princz
Muzică live: Stike Molnar
_______________
Regia tehnică: Cristian Rudăreanu
Sufleur: Yvette Princz
Sunet: Vlad Giurge
Lumini: Ioan Iluță, Călin Mocan
_______________
Foto-video: Süveg Károly
_______________
Spectacolul se joacă în curtea Muzeului de Artă din Satu Mare
______________
Durata: 1h, 40 min.
Vârsta recomandată: 16+
_______________
Dacă zeul Dionysos s-ar naște din nou, adică a treia oară, în vremurile noastre, sub ce formă ni s-ar arăta? Și cum s-ar răzbuna, de data aceasta, pe familia de la putere care-i tratează cu dispreț menadele muncite și dezamăgite de autorități? Bacantele (fără mască) e o rescriere unu la unu a Bacantelor lui Euripide, în vremuri pandemice, cu tot cu protestele lor cu, fără, și anti-mască.
Maria Manolescu
_______________
Spectacolul a fost selecționat la cea de-a 𝟯𝟭-𝗮 𝗲𝗱𝗶𝘁̦𝗶𝗲 𝗮 𝗙𝗲𝘀𝘁𝗶𝘃𝗮𝗹𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗡𝗮𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹 𝗱𝗲 𝗧𝗲𝗮𝘁𝗿𝘂 ce s-a desfășurat în format online pe www.fnt.ro, între 6 și 14 noiembrie 2021.
_______________
Cronici:
Bacantele – de la Euripide la pandemie de Cristina Modreanu
Bacantele în pandemie - Gabriela Lupu
Dionysos între antic şi modern - Bacantele (fără mască) la FNT, 2021
Adrian Ţion
https://agenda.liternet.ro/articol/25917/Adrian-Tion/Dionysos-intre-antic-si-modern-Bacantele-fara-masca-la-FNT-2021.html?fbclid=IwAR2nTXcLkVK0JoW4F7oVvg4X0hCpiAEwpWx0Wp63bNlt-EJmX-puzC2C3Do
Arhetipul protestului și dimensiunile sale estetice
NONA RAPOTAN - 7 IUNIE 2021
https://bookhub.ro/arhetipul-protestului-si-dimensiunile-sale-estetice/?fbclid=IwAR1knLroW2KdoPWRnTtScNz2LKkPT-c5SYtcfkNQIlhlnIW3zbHmigLeJ0Q#.YL5iZE3HqaE.facebook
Protestele ca sărbători populare
de Oana Cristea Grigorescu - iunie 11, 2021
https://revistascena.ro/cronica-saptamanii/protestele-ca-sarbatori-populare/?fbclid=IwAR35yv_ejOgWxWtR8r4yJcK-8YDxKgABRKKBnvvxhdjzxa4HqxVX6g2MQgg
ANDREI GÎJULETE : “Capul ce se pleacă, sabia îl taie de jos în sus – una dintre lecțiile din Bacantele.”
https://www.dailymagazine.ro/2021/09/18/9-zile-in-3-motive-dialog-andrei-gijulete-capul-ce-se-pleaca-sabia-il-taie-de-jos-in-sus-una-dintre-lectiile-din-bacantele?fbclid=IwAR2qPHlo7FzT_ggkhSIwI8VRCI71rJHvPNb4goIO63zS-RIHn-wNZS2Fn-8
FNT 2021 ONLINE | 3 MOTIVE CU…RALUCA MARA : “În sfârșit la un spectacol din FNT încap tot atâția spectatori ca la main stage-ul de la Untold.” 20 OCTOBER, 2021
_______________
Ultimul mare tragic grec, Euripide (480 -406 î.Hr.) este şi cel mai apropiat de sensibilitatea noastră contemporană. Cu toate că autorul celor 78 de tragedii şi drame cu satiri (din care ne-au rămas 18) era iubit de public, laurii victoriei nu i-au fost acordaţi decât la 5 concursuri. Căci Euripide era considerat un necredincios, un negativist, un răzvrătit, care afirma că toţi oamenii sunt de la natură egali: „Aceeasi Mamă Natură” spunea Euripide „a dat tuturor oamenilor aceeaşi înfăţişare; aşa încât nici un om n-are nimic care să-l deosebească de ceilalţi oameni; nobili sau oameni de rând, cu toţii avem aceeaşi obârşie”. Prin coborârea personajelor de pe piedestalul sublimului convenţional la nivelul oamenilor obişnuiţi, prin limbajul firesc al vieţii de toate zilele, Euripide a devenit cel mai „modern” dintre tragicii antici şi cel din care s-au inspirat mai mult dramaturgii moderni.
_______________
Născută în Braşov, 1980, Maria Manolescu este prozatoare şi dramaturgă.
A absolvit Masterul de Scriere Dramatică din cadrul U.N.A.T.C. şi a participat în 2007 la Rezidenţa de Dramaturgie de la Royal Court Theatre. A câştigat ediţia a 3-a a concursului dramAcum în 2007 cu piesele With a Little Help from My Friends (regia Radu Apostol, Teatrul Naţional Iaşi, 2007) şi Sado-Maso Blues Bar (regia Gianina Cărbunariu, Teatrul Foarte Mic Bucureşti, 2007). Alte piese: Re:Re:Re:Hamlet (Bulandra, 2008, în cadrul Festivalului Blog the Theatre), Ca pe tine însuţi (Teatrul Foarte Mic, 2009), Cercetătorii japonezi şi După sfârşitul lumii (Green Hours 2013, în cadrul show-lui teatral site-specific iniţiat de Andreea Vălean şi Peca Ştefan), Nu sunt Iisus Hristos / I`m not Jesus Christ (Papercut Theatre, Teatrul N16, Londra, regia Melissa Dunne).
A publicat romanele Halterofilul din Vitan, Editura Polirom 2006, Ca picăturile de sânge pe linoleumul din lift, Editura Cartea Românească 2010 și Vânători-culegători, Polirom 2019. Este prezentă în mai multe antologii de proză, iar piesele sale sunt traduse în engleză, franceză, turcă, sârbă, ebraică.
Cele mai recente piese ale ei sunt Sclavi (regia Theodor-Cristian Popescu, Fabrica de Pensule Cluj, 2017), Micul nostru centenar, piesă dezvoltată în cadrul Drama 5 (regia Dragoș Mușoiu, Reactor de creație și experiment Cluj, 2018) și Marele B – un cabaret despre burnout (regia Adonis Tanța, Zug.Zone Cluj, 2019).
În 2019 a câștigat concursul de dramaturgie al Bacău Fest Monodrame cu piesa Tiadora, și premiul pentru dramaturgie oferit de Scena.ro, în cadrul Premiilor Sofia Nădejde pentru literatură feminină.
Recent, a contribuit cu o scenă dintr-o nouă piesă (Trei ființe ale pădurii) la antologia Izolare apărută la Nemira – Toate încasările obținute din vânzarea acestui ebook vor fi donate pentru combaterea COVID-19, către Asociația Dăruiește Viață.
În prezent este doctorandă în teatru la Universitatea de Arte din Târgu-Mureș.
_______________
Dragoș Alexandru Mușoiu a absolvit Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București, secția Regie Teatru (ciclul licență, în 2012, cu spectacolul După ploaie de Sergi Belbel și masteratul în 2014 cu spectacolul pool. no water de Mark Ravenhill).
În studenție, a lucrat în mediul independent realizând, printre altele, spectacolele Night on Earth, adaptare după Jim Jarmusch (Teatrul Apropo, 2012 - spectacol selecționat la Gala HOP 2012, secțiunea grup) și DOR - un performance comunitar realizat prin metoda devised în Pittsburgh, Pennsylvania. De asemenea, a realizat câteva spectacole lectură, printre care Specii pe cale de dispariție de Petr Zelenka și Alaska de Gibran Portella (Teatrul Nottara București) sau Corsarii de Phillip Lohle (Institutul Goethe).
A debutat în teatrul profesionist în urma câștigării unor concursuri de proiecte adresate tinerilor regizori, în urma cărora au rezultat spectacolele Jocul de-a vacanța de Mihail Sebastian (Teatrul de Comedie, 2015), Suntem ultimii 5 - 5 piese scurte de Samuel Beckett (Teatrul National București, 2016), My Arm de Tim Crouch (Point Art Hub, 2018) și Spargerea, adaptare după Răzvan Petrescu (Teatrul Național Craiova, 2015). Cu Teatrul Național Craiova a urmat o serie de colaborări, în 2016 - regizor asociat la spectacolul Julius Caesar de William Shakespeare; în 2017 - Elefantul din cameră sau The Vibrator Play de Sarah Ruhl și în 2019 Operațiunea Marte. Fabuloasa aventură a devenirii noastre de Alexa Băcanu. În 2018 a colaborat cu Teatrul dramatic „Fani Tardini” din Galați, unde a realizat spectacolul Uluitoarele numere de singurătate ale lui Edward Gant de Anthony Neilson.
În mediul independent, a colaborat în multiple rânduri cu Reactor de Creație și Experiment din Cluj Napoca, unde a realizat spectacolele M.I.S.A.părut de Alexa Băcanu (2017), Micul nostru centenar de Maria Manolescu (2018) și Fereastra care n-avea somn de Selma Dragoș (spectacol produs de MiniReactor în 2020, care nu a putut avea premiera datorită pandemiei). Tot printre spectacolele finalizate dar nereprezentate public datorită restricțiilor se numără Electronic City de Falk Richter (Teatrul Sică Alexandrescu Brașov) și IF, un musical de Alexa Băcanu și Renata Burcă (unteatru București).
Ocazional, traduce și adaptează texte contemporane și lucrează cu trupe de teatru pentru adolescenți (Laboratorul de Teatru Tânăr Relief, edițiile 1 și 3, Festivalul de teatru pentru liceeni Amprente etc).
Bacantă
Bacantă
Jandarm
Puternicul Dionysos
Bacantă
Agave
Cadmus
Lucrătoarea sexuală Dionysos
Bacantă
Pentheu
Dionysos-mască
Tânăra Dionysos
Bahicul Dionysos
Bacantă
Bacantă
Thiresias
Bacantă
Costume
Regia artistică
Asistent regie
Regia tehnică
Muzică live
Sunet
Sufleur / Bacantă