de Alistair McDowall
Imagini
POMONA de Alistair McDowall
Regia: Andrei Dinu
Coregrafia: Raul Hotcaș
Scenografia: Anda Pop
Grafică, animații, video design: Alex V. Miclăuș
Traducerea: Delia Rednic
Distribuția:
Ollie, femeie - Ioana Cheregi
Fay, femeie - Alina Negrău
Gale, femeie - Crina Andriucă
Keaton, femeie, scundă - Anette Marka
Zeppo, bărbat - Cătălin Mareș
Charlie, bărbat - Andrei Gîjulete
Moe, bărbat - Andrei Stan
-----------------------
Proiecții video: Tudor Dreve
Regia tehnică: Cristian Rudăreanu
Sufleur: Yvette Princz
Lumini: Ioan Iluță, Călin Mocan
Sunet: Vlad Giurge
-----------------------
Spectacol cu publicul pe scenă
Vârsta recomandată: 14+
Durata: 1 oră, 45 min. (fără pauză)
-----------------------
Amintind de primele scrieri ale lui Stephen Poliakoff care sugera existența unor lumi secrete în interiorul orașelor moderne, Pomona este atât un loc, cât și o metaforă.
Pomona-locul: o insulă de beton acoperită de vegetație sălbatică, un loc părăsit, o gaură în centrul orașului Manchester.
Pomona-metafora: toate lucrurile din exteriorul nostru pe care alegem să nu le vedem, precum și cele pe care le îngropăm în noi înșine în speranța că astfel vor dispărea. Those little dark secrets that haunt you…
Alistair McDowall folosește o structură în care jonglează cu ritmuri, intensități, cronologii, într-un thriller cu accente SF și horror care urmărește viețile unor personaje ale căror prezent și trecut devin un coșmar ce învăluie și distorsionează realitatea. Unii sunt în căutarea cuiva, alții caută evadarea sau iertarea, alții plutesc pur și simplu în această mlaștină urbană unde încercarea de a evada e doar un alt DEAD END.
Nu poți scăpa, pentru că oricine și oriunde ai fi, în cele din urmă, ei te găsesc.
-----------------------
Interviu cu regizorul Andrei Dinu:
https://www.youtube.com/watch?v=20aEagNrIQI&ab_channel=TeatruldeNordSatuMare
-----------------------
Crescut în Great Broughton, North Yorkshire, MCDOWALL a devenit interesat de teatru, în parte, datorită unuia din profesorii lui de teatru. A citit foarte mult în anii de școală și a început să fure cărți „pe care, din vinovăție, le-am restituit între timp”. McDowall consideră că interesul scăzut pentru teatru în școli este supărător, nu doar pentru că potențialilor scriitori sau actori nu li se vor deschide ochii așa cum i-a deschis pe ai lui, ci și pentru că teatrul are puterea de a „șterge în timp toate separatismele ce se pot naște în școli”.
La început a fost atras de film, dar pentru că nu și-a putut permite o cameră video a descoperit că își putea constrânge prietenii să joace în piesele sale, multe dintre acestea fiind variațiuni ale filmului „The Breakfast Club” (Școala de sâmbătă). Prin asta el înțelegea o mulțime de oameni care stau într-o cameră și vorbesc. „Asta credeam eu că este o piesă de teatru”. Dar apoi i-a descoperit pe Beckett și pe Sarah Kane, pe Laurie Anderson și pe Sam Shepard, și a început să înțeleagă care este potențialul teatrului. „Sunt un tocilar când e vorba de teatru”, râde el.
Comandată inițial de Royal Welsh College of Music and Drama, înainte de a fi jucată la teatrul Orange Tree din Londra, piesa sa din 2014, „Pomona” - un amestec de thriller distopic și horror lovecraftian - vine în antiteză cu „The Breakfast Club”. După o primă avanpremieră șovăielnică, McDowall își amintește că și-a spus: „Oh, Doamne, am scris o mizerie!” Este o piesă sumbră, cu note de coșmar pe alocuri, dar a devenit un succes în rândul iubitorilor de teatru, fiind montată în amfiteatrul temporar al Teatrului Național. Este cea mai jucată piesă a sa de până acum și a fost pusă în scenă în toată lumea, lucru ce pare să-l surprindă în continuare.
Criticii comentează adesea modul iscusit în care McDowall folosește figurile de stil în dramaturgie, însă el este surprins de faptul că teatrul nu recurge mai des la acestea. La urma urmei, spune el, „o stație de cercetare pe Pluto este la fel de artificială precum un salon din Londra victoriană”.
McDowall este entuziasmat de ideea că oamenii se pot reuni din nou într-o sală de spectacole. Acesta este motivul pentru care, spune el, teatrul va fi mereu casa lui: acolo există o magie pe care nu o găsești în altă parte. „La teatru pui spectatorii cu actorii într-o încăpere și ajungi oriunde vrei.”
Traducere: Delia Rednic
-----------------------
ANDREI DINU a studiat actorie la Facultatea de Teatru și Televiziune, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj Napoca (2010) și deține un masterat în regie (2017), la aceeași universitate. Din 2011 este actor la Teatrul Municipal Baia Mare. Regia spectacolului „Pomona” este prima colaborare cu Teatrul de Nord, dar nu este prima piesă regizată de Andrei, la Teatrul Municipal Baia Mare a pus în scenă: „Dekaroom” (2021), împreună cu Raul Hotcaș; „Mr. Schrödinger” scenariu inspirat din scrierile lui Edgar Allan Poe (2018); „Plex”, scenariu bazat pe textele lui Eric Bogosian (show pentru care a colaborat regizoral cu Andrei Stan) și „Edmond”, după David Mamet. Printre premiile pe care le-a obținut în ultimii ani enumerăm: Premiul pentru experiment artistic și originalitate estetică, acordat pentru regia spectacolului „Dekaroom”, creație colectivă, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Atelier, ediția a XXVII-a, Baia Mare (2021); Premiul pentru cea mai bună regie, acordat pentru regia spectacolului „Mr. Schrödinger”, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Atelier, ediția a XXVI-a, Baia Mare (2019); Nominalizare la categoria debut pentru regia spectacolului „Edmond”, în cadrul GALEI PREMIILOR UNITER, ediția a XXVI-a, Alba Iulia (2018); Nominalizare la categoria cea mai bună regie pentru regia spectacolului „Edmond”, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Atelier, ediția a XXIV-a, Baia Mare (2017).
-----------------------
RAUL HOTCAȘ este actor și coregraf. Absolvent de actorie al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și licențiat în coregrafie, Facultatea de Arte Vatra Baia Mare, în cadrul U.N.A.T.C. București. A fost angajat la Teatrul Dramatic I.D. Sîrbu din Petroșani și coordonator de teatru și coregrafie al trupei de tineri Absolut. În prezent este actor la Teatrul Municipal Baia Mare și coordonator de teatru și coregrafie pentru trupa de tineri ABSENT din cadrul Asociației Artspot Baia Mare. A coordonat workshopuri de coregrafie cu tinerii Asociației Artspot, Baia Mare (Recunoașterea corpului), cu actorii Teatrului Dramatic I.D. Sîrbu din Petroșani (la spectacolul „Revizorul”), cu actorii participanți la proiectul Asociației Atelier 92 în cadrul proiectului „Burqa și Basma”, regia Raul Hotcaș și Wajdi Gagui, cu tineri amatori din Petroșani (Corpul dinamic). Printre premiile și participările la festivaluri se numără: Festivalul Acting – Marele premiu pentru spectacolul „Parola de la 1 la 8”, cu trupa Absent din Baia Mare (2019); Festivalul Ideo Ideis, cu spectacolul „Parola de la 1 la 8” cu trupa de tineri Absent din Baia Mare (2018); Festivalul vostru, al adolescenților - Marele premiu pentru spectacolul „În căutarea sensului pierdut” de Ion Băieșu, cu trupa de tineri Absolut din Petroșani (2016); Festivalul vostru, al adolescenților – Mare premiu pentru spectacolul „Omul Pubelă” de Matei Vișniec, cu trupa de tineri Absolut din Petroșani. Împreună cu Andrei Dinu a semnat regia spectacolului „Dekaroom”, la Teatrul Municipal Baia Mare.
-----------------------
Absolventă a Universității de Arte Târgu Mureș, ANDA POP este scenografă, actriță, light designer și ilustrator. A experimentat și instalații textile, foto, concept performance, ilustrări broșuri și cărți pentru copii. Câștigătoare a premiului pentru scenografie în cadrul festivalului Pledez pentru Tine(RI) Piatra Neamț, ediția XXVIII cu spectacolul „Anul dispărut 1989”, de Peca Stefan, regia Ana Mărgineanu de la Teatrul Mic București. A lucrat în teatre din Târgu-Mureș, Cluj-Napoca, Sfântu Gheorghe, Iași, Piatra Neamț, București, Petroșani și Constanța. Cu Teatrul de Nord colaborează din 2018, semnând scenografia spectacolelor „Tără(z)boi”, „Momo” și „Barajul” (cu trupa Harag György).
-----------------------
Specializat în arte vizuale după terminarea Liceului de Artă din Baia Mare și absolvent al Universității de Artă și Design Cluj-Napoca, secția Design, ALEX V. MICLĂUȘ este un artist născut în Maramureș, pasionat de formele de creație artistice, studiul formei și al naturii. Este membru al Uniunii Artiștilor Plastici, cu participări la expoziții și ateliere în Baia Mare, Cluj-Napoca, București.
-----------------------
Fay
Charlie
Moe
Keaton
Gale
Zeppo
Ollie
grafică, animații, video design
scenografia
regia artistică
coregrafia
proiecții video
regia tehnică
luni
lumini
sunet
sufleur